Achtergrondinformatie



De iPad : Gadget of toegevoegde waarde?

Is de iPad een waardevolle innovatie voor het onderwijs?
Wij vermoeden dat dit wel het geval is zoals er voor allerlei nieuwe ontwikkelingen altijd wel een handige toepassing te bedenken is. De koffieautomaat en de waterkoeler zijn ook ooit voor het eerst geïntroduceerd in het onderwijs en inmiddels niet meer weg te denken. Is ons onderwijs hier echter beter door geworden? Zou het slechter zijn zonder?
Deze vraag willen wij stellen met betrekking tot de iPad. Wij proberen een antwoord te vinden op de vraag: “Is de iPad van toegevoegde waarde voor ons beroepsonderwijs?”
Nog belangrijker is de vraag: Wordt ons onderwijs kwalitatief beter door het gebruik van de iPad? Presteren onze studenten er beter door en wordt het onderwijs hierdoor uitdagender en misschien aantrekkelijker?

In deze pilot richten wij ons op de studenten maar voor de docenten liggen er natuurlijk ook uitdagingen. Het zou goed zijn om te onderzoeken of docenten in staat zijn om met behulp van de iPad hun onderwijs naar een ander niveau of model te brengen? Zijn docenten in staat om hun lessen hierdoor boeiender en veelzijdiger  te maken en lukt het hen om hun onderwijs hiermee aantrekkelijker te maken?  Wij beperken ons in deze pilot echter tot de studenten. Wel is het zinvol om de docenten een handreiking te leveren die hun in staat kan stellen dit gebied te verkennen om zo tot een volgende stap te komen.

Centrale vraag:

Wij onderzoeken de mogelijkheden en beperkingen van de iPad binnen de opleiding ICT teneinde duidelijk te krijgen of de iPad van toegevoegde waarde kan zijn voor onze studenten en docenten!

Deelvragen

*       Voegt de iPad iets toe aan de kwaliteit van ons onderwijs?
*       Wordt de studie door gebruik van de iPad voor de student aantrekkelijker?
*       Is de student beter in staat zijn opleiding te plannen en te managen dankzij de iPad?

Onderzoeksgroep

*       10 MBO studenten van de opleiding Medewerker Beheer ICT niveau 3 leerjaar 2
*       10 MBO studenten van de opleiding Medewerker ICT niveau 2 leerjaar 1.

Actieonderzoek

Omdat de studenten gedurende de pilot 24/7 over een iPad beschikken worden zij in staat gesteld om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van het apparaat. In verschillende situaties zal de iPad een functie of rol vervullen die aansluit op de behoefte van de student op dat moment. Wij willen hierin verder gaan dan slechts in de klas of school. De iPad als middel om niet alleen zijn/haar studie vorm te geven maar ook in het dagelijkse leven de mogelijkheden te laten ondervinden.
Omdat zij deze meerwaarde zelf dienen te ontdekken door dit in de praktijk uit te testen spreken wij hier van een vorm van actieonderzoek.

Hoe is de pilot te volgen?

Er wordt een weblog bijgehouden waar regelmatig gepubliceerd wordt. Deze is openbaar te volgen: www.ictroermond.blogspot.com.
Vragen, suggesties en ideeën zijn welkom. c.ihpanhuis@rocgilde.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten