De iPad : Gadget of toegevoegde waarde?
Is de iPad een waardevolle innovatie voor het onderwijs?
Wij vermoeden dat dit wel het geval is zoals
er voor allerlei nieuwe ontwikkelingen altijd wel een handige toepassing te
bedenken is. De koffieautomaat en de waterkoeler zijn ook ooit voor het eerst
geïntroduceerd in het onderwijs en inmiddels niet meer weg te denken. Is ons
onderwijs hier echter beter door geworden? Zou het slechter zijn zonder?
Deze vraag willen wij stellen met betrekking
tot de iPad. Wij proberen een antwoord te vinden op de vraag: “Is de iPad van
toegevoegde waarde voor ons beroepsonderwijs?”
Nog belangrijker is de vraag: Wordt ons
onderwijs kwalitatief beter door het gebruik van de iPad? Presteren onze
studenten er beter door en wordt het onderwijs hierdoor uitdagender en
misschien aantrekkelijker?
In deze pilot richten wij ons op de studenten
maar voor de docenten liggen er natuurlijk ook uitdagingen. Het zou goed zijn
om te onderzoeken of docenten in staat zijn om met behulp van de iPad hun
onderwijs naar een ander niveau of model te brengen? Zijn docenten in staat om
hun lessen hierdoor boeiender en veelzijdiger
te maken en lukt het hen om hun onderwijs hiermee aantrekkelijker te
maken? Wij beperken ons in deze pilot
echter tot de studenten. Wel is het zinvol om de docenten een handreiking te
leveren die hun in staat kan stellen dit gebied te verkennen om zo tot een
volgende stap te komen.
Centrale
vraag:
Wij onderzoeken de mogelijkheden en
beperkingen van de iPad binnen de opleiding ICT teneinde duidelijk te
krijgen of de iPad van toegevoegde waarde kan zijn voor onze studenten en
docenten!
Deelvragen
* Voegt de
iPad iets toe aan de kwaliteit van ons onderwijs?
* Wordt
de studie door gebruik van de iPad voor de student aantrekkelijker?
*
Is de student beter in staat zijn opleiding
te plannen en te managen dankzij de iPad?
Onderzoeksgroep
*
10 MBO studenten van de opleiding Medewerker
Beheer ICT niveau 3 leerjaar 2
*
10 MBO studenten van de opleiding Medewerker
ICT niveau 2 leerjaar 1.
Actieonderzoek
Omdat de studenten gedurende de pilot 24/7 over een
iPad beschikken worden zij in staat gesteld om te onderzoeken wat de
mogelijkheden zijn van het apparaat. In verschillende situaties zal de iPad een
functie of rol vervullen die aansluit op de behoefte van de student op dat
moment. Wij willen hierin verder gaan dan slechts in de klas of school. De iPad
als middel om niet alleen zijn/haar studie vorm te geven maar ook in het
dagelijkse leven de mogelijkheden te laten ondervinden.
Omdat zij deze meerwaarde zelf dienen te ontdekken
door dit in de praktijk uit te testen spreken wij hier van een vorm van
actieonderzoek.
Hoe is de pilot te volgen?
Er wordt een weblog bijgehouden waar regelmatig
gepubliceerd wordt. Deze is openbaar te volgen: www.ictroermond.blogspot.com.
Vragen, suggesties en ideeën zijn welkom. c.ihpanhuis@rocgilde.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten